پرورش مرغ

توضیحاتی درباره تخم مرغ محلی

تخم مرغ محلی به نمونه از تخم مرغ ها اطلاق می شود که مرغ محلی و یا مرغ بومی آن را تولید کرده باشد. معمولا تخم مرغ محلی دارای رنگ پوسته متفاوتی بوده و اغلب آنها قهوه ای می باشند، حال در برخی از نژاد ها ممکن است قهوه ای پر رنگ یا تیره تر و در برخی از نژاد ها قهوه ای کمرنگ یا روشن تر می باشد. تخم مرغ بومی معمولا کیفیت بسیار بالایی داشته و این موضوع باعث برتری ان نسبت به تخم مرغ صنعتی یا ماشینی می باشد. با توجه به نوع تغذیه ای که مرغ محلی داشته و اغلب در روستا ها پرورش می یابد، طعم و بویی که تخم مرغ های محلی پیدا کرده تفاوت زیادی با تخم مرغ ماشینی دارد.

تخم مرغ محلی معمولا هیچ نوع بوی نامطبوعی نداشته، از این رو مصرف آن می تواند لذیذ تر باشد. این موضوع باعث شده تا در نقاط مختلف کشور تقاضا برای تخم مرغ های محلی افزایش چشمگیری داشته باشد. از این رو پرورش مرغ محلی تخمگذار در شهر های مختلف کشور رو به افزایش می باشد. این موضوع بیشتر به خاطر تولید تخم مرغ بومی و سود بسیار مناسب آن می باشد. زیرا فروش تخم مرغ محلی بسیار راحت بوده و قیمت آن نیز بیشتر از تخم مرغ ماشینی می باشد. این موضوع یکی از دلایل عمده افزایش پرورش مرغ بومی می باشد.

خصوصیات تخم مرغ محلی باکیفیت

شاید برخی از افراد نتوانند تخم مرغ محلی باکیفیت را از تخم مرغ محلی بی کیفیت تشخیص بدهند. برای رفع این مشکل در اینجا توضیحاتی بیان می شود که افراد بتوانند به راحتی تخم مرغ محلی باکیفیت را از تخم مرغ بی کیفیت تشخیص دهند. معمولا تخم مرغ محلی دارای رنگ پوسته قهوه ای کم رنگ تا قهوه ای پررنگ می باشد. البته رنگ پوسته تخم مرغ بومی به نژاد مرغ بستگی دارد و بر روی کیفیت آن تاثیری ندارد. پوسته مرغ محلی باکیفیت معمولا کمی از پوسته تخم مرغ صنعتی بیشتر می باشد.

زرده تخم مرغ بومی معمولا به خاطر نوع تغذیه بهتری که داشته، دارای رنگ پررنگ تری نسبت به تخم مرغ های بی کیفیت می باشد. معمولا تخم مرغ های محلی باکیفیت که زرده مایل به نارنجی داشته، دارای ویتامین های بسیار بیشتری نسبت به سایر تخم مرغ های موجود در بازار می باشد. تخم مرغ محلی باکیفیت معمولا دارای زرده ای بدون هیچ گونه لکه های از رنگ، خون و… می باشد.

مزایای تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی

از بهترین مزایای تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی یا صنعتی می توان به طعم و بوی بسیار مناسب و مطبوع آنها اشاره نمود. این موضوع یکی از دلایلی بوده که باعث شده اغلب افراد به سمت مصرف تخم مرغ محلی رفته و تمایل چندانی به مصرف تخم مرغ ماشینی نداشته باشند. زیرا طعم و بوی تخم مرغ می تواند از جمله فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب مصرف کننده به شمار برود. از دیگر مزایای تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ صنعتی می توان به ارزش غذایی تخم مرغ محلی اشاره نمود. معمولا ارزش غذایی همه تخم مرغ ها با هم یکسان نبوده و ترکیبات ویتامین، پروتئین و مواد معدنی که در انواع تخم مرغ موجود بوده، دارای درصد های مختلفی است.

تخم مرغ محلی معمولا به خاطر نوع تغذیه و آب و هوای بهتری که مرغ بومی در آن پرورش یافته، دارای ویتامین D، A و E بیشتری نسبت به تخم مرغ صنعتی می باشد. اسید های چرب امگا ۳ از دیگر مواردی هستند که در ارزش غذایی تخم مرغ برای انسان تاثیر گذار بوده، که معمولا میزان آن نیز در تخم مرغ بومی نسبت به تخم مرغ ماشینی بیشتر است. کلسترول یا اسید های چرب اشباع از جمله مواردی می باشند که در تخم مرغ موجود بوده ولی مقدار زیاد آن برای بدن مضر می باشد. تخم مرغ های محلی معمولا دارای کلسترول و یا اسید های چرب اشباع کمتری نسبت به تخم مرغ های صنعتی می باشند. مواردی که به آنها اشاره شده است باعث شده تا تولید تخم مرغ بومی بتواند یکی از کارهای سود ده و مقرون به صرفه باشد. زیرا در حال حاضر میزان درخواستی که در بازار برای تخم مرغ بومی وجود داشته، بیشتر از میزان عرضه این محصول به بازار می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید بدردتون بخوره
بستن
دکمه بازگشت به بالا